Banners voor gevorderden

Normaal gesproken negeer ik banners. Ze irriteren met en als professional geloof ik er in dat er creatievere en leukere manieren zijn om je doelgroep te benaderen.
Maar als ze dan op deze manier uitgevoerd worden, vind ik het helemaal niet erg om op banners te klikken!

07-08-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: campagnes

Inspirerend kaartlezen

Voor degene die een citytrip hebben geboekt in plaats van een zon, zee, strandvakantie deze zomer. Ik raad jullie Istanbul aan. En in plaats van de Lonely Planet of de (gratis) kaarten van de ANWB, geef ik je hierbij ook een tip voor je eerste gadget die je inpakt: Je paraplu! Niet dat het regent in Istanbul nu, maar om de hipste, leukste en lekkerste cafeetjes te vinden. De Turkse grafisch ontwerper Cansu Cender heeft een zeer handig product afgeleverd. Al zou ik hem eerder in Rotterdam, London of Stockholm verwachten.. Daar regent het tenminste!

06-08-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0)

Fantastic Mr. Fox

Waar de laatste tijd een overkill dreigde aan (verbluffende) 3D animatiefilms van o.a. Pixar, lijkt de Oscar voor beste animatiefilm nu al vergeven. Binnenkort gaat in Nederland Fantastic Mr. Fox in premiere. Deze StopMotion film van regisseur Wes Anderson (bekend van o.a. Royal Tenenbaums) is een verbluffende versie van het boek van Roald Dahl. De film is ingesproken door o.a. George Clooney, Meryl Streep, Owen Wilson en Bill Murray. Bekijk de trailer en ga naar de film. Voordat de Nederlands gesproken versie uitkomt!

05-08-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Categorie: film

D-reizen's Goudvissenhotel is broken!

Nee, niet letterlijk. Het is niet zo dat heel Schiphol nu onder water staat en dat de vissen helaas zijn omgekomen. Broken, zoals Guru en inspiratiebron Seth Godin het bedoeld in zijn presentatie uit 2006.

Om de nieuwe campagne kracht bij te zetten heeft D-reizen in eind juni een hotel speciaal voor goudvissen geopend op Schiphol. Op zich een goed bedachte actie. De grote vraag bij vakanties boeken is altijd: "Maar wie zorgt er voor de dieren?". Nu neem ik aan dat er meer mensen zijn die een hond of kat achter moeten later, maar beeldend is het zeker. Een hotel voor goudvissen. De vraag die dan meteen bovenkomt bij mij is: Hoe weet je nu achteraf welke van jou is?

Nu blijkt vandaag dat het goudvissenhotel nog steeds geen enkele gast heeft mogen ontvangen. Zo'n anderhalve maand later moet de eerste bezoeker zich nog inschrijven. En dat lijkt me eigenlijk meer dan logisch dat het nog steeds niet loopt. De reisorganisatie heeft het hotel alleen geopend voor vakantiegangers die bij D-reizen boeken. Dit noem ik nou 'broken'. Het is alsof je een discotheek in wilt, maar dat het opeens 'alleen voor leden is.'

D-reizen laat een enorme kans liggen om de claim 'zorgeloos met vakantie' naar zich toe te trekken. Zou het hotel toegankelijk zijn voor elke goudvis, had je (naast een volgeboekt hotel) een veel grotere merkbeleving gehad. Vakantiegangers die nu met een andere organisatie reizen, zouden zich deze actie absoluut herinneren volgend jaar. En de organisatie zou de claim nog veel vaker in kunnen zetten met bijvoorbeeld: stedenreizen, wintersport of weekendjes weg. Een eigen hondenuitlaatservice of asiel liggen zo voor het grijpen. Maar dan moet eerst het goudvissenhotel goed ingewijd worden. Misschien Herman den Blijker eens langs sturen voor wat 'Herrie in het Goudvissenhotel'?

04-08-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comment (1) Categorie: campagnes

Is de brand experience van Volvo origineel?

Wie tijdens de actieperiode tot en met 3 oktober een Volvo C30 koopt, krijgt er een snoepreisje naar Zweden bij cadeau. De autofabrikant heeft namelijk de zogenoemde Volvo C30 factory Delivery in het leven geroepen. Een nieuwe actie van de autofabrikant om de totale Zweedse ervaring rondom het merk Volvo (en haar historie) te laden.

Wat staat er voor je op het programma? Dag 1 vlieg je bijvoorbeeld naar Gotebord en overnacht je in een hotel. Dag 2 ga je op bezoek bij de Volvo Delivery center, waar je eigen C30 in orde wordt gemaakt. In de middag ontdek je de fabriek van Volvo. De derde en laatste dag krijg je een rondgeleiding in het museum van Volvo, waarna je huiswaarts keert in je eigen nieuwe C30. Op zich een goede manier om een echte ervaring te krijgen van het merk. Je kent de historie en rijdt bewust in je Volvo.

Toch blijf het raar. Je moet helemaal naar Zweden om je auto op te halen. Terwijl de auto gewoon in Gent geproduceerd wordt!

Een experience rondom een auto(merk) lijkt de laatste jaren eerder noodzaak dan uitzondering.

03-08-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: brands

BrandTags: Welke associaties heeft men bij jouw merk?

Anno 2009 is branding en merkwaarde een belangrijke issue voor elke brand manager. Wanneer een consument eenmaal een bepaald beeld in zijn/haar hoofd heeft zitten over jouw merk, is het vaak lastig om dit te veranderen. Associaties bij een merk heb je al, nog voordat je zelf ervaringen met het merk hebt gehad. Als jouw omgeving negatief of positief tegenover een merk/product staat, neem jij dat vaak over. Je neemt eerder iets aan van een anonieme of onbekende bron op een vertrouwde website, dan wanneer het merk zelf iets tegen je zegt.

Om na te gaan welke associaties men nou precies heeft bij bepaalde merken, heeft Noah Brier het project BrandTags gelanceerd. Je krijgt een aantal logo's te zien van grote en kleine merken. Probeer nu eens het merk te omschrijven in 1 woord.† Eerst tag je 5 merken zelf. Daarna ben je vrij om te browsen tussen alle merken. Kijk bijvoorbeeld naar het Nederlandse ING. Opvallend veel negatieve associaties komen voorbij. Een hoop mensen hebben ING ook als 'British' getagged. Ook een aparte associatie.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor T-Mobile. Ook dit merk heeft erg veel negatieve associaties. Mijns inziens is dit nog maar het begin, aangezien alleen maar marketing/communicatie georienteerde mensen deze tool hebben ontdekt. De inzichten en associaties die je verkrijgt uit de tool worden pas relevant, als je dit toepast op je eigen merk. ING zou als merk enorme stappen kunnen zetten, door deze tool in te zetten binnen hun eigen doelgroep.

Waarom zijn de associaties zo negatief? En hoe kan je ze omdraaien, zodat het positieve associaties worden? Welk merk durft als eerste? Kom maar op! Wil je meer lezen over branding? Bekijk dan onze visie op Online Branding.

29-07-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comment (1) Categorie: brands

How to use Twitter for Businesses?

De laatste maanden is er ontzettend veel gesproken over Twitter. Je hoeft nog niet eens echt te weten wat het is, of je hebt er al een mening over. De een is er (zoals ondergetekende) verslaafd aan. De ander moet er op, aangezien hij alles doet wat hip is (of wat zijn/haar doelgroep vindt wat hip is). En weer iemand anders vindt het onzin om iets met Twitter te doen.

Een veel gebruikt clichebeeld is dat men op Twitter "alleen maar zegt wanneer ze koffie gaan halen, of wanneer ze naar het toilet moeten." Twitter zelf pikte dit feit op en heeft sinds begin deze week een soort FAQ online gezet genaamd Twitter 101. Hierna volgde al snel een slideshow om deze FAQ altijd bij je te kunnen dragen. Een goede ontwikkeling, want op deze manier maak je het gebruik van Twitter laagdrempelig en duidelijk. Of je nu een grote of kleine organisatie hebt.†

29-07-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: internet

Een mooie augumented reality toepassing

Met dank aan Marcel. Onze Jurg had al een keer iets leuks gepost. Nou Jurg, je zat er niet ver naast. Hier een prachtig voobeeld van BMW hoe augumented reality een monteur tot dienst kan zijn. Laat je fantasie maar gaan....Ieder apparaat voor consumenten kan je zo voor je webcam zetten en gaan!

28-07-09 Gepost door: Maarten van Maarschalkerweerd Comment (1) Categorie: technologie

This is real football

Met het niet onverdienstelijke optreden van het Zicht team op Voetbalfest 09 in het achterhoofd en het nieuwe voetbalseizoen dat voor de deur staat, is Zicht weer volledig voetbal-minded. Verschillende poultjes worden afgesloten, onderlinge rivaliteit laait weer op en de gesprekken tijdens lunch gaan ook steeds meer over een onderwerp: voetbal. Maar wij hebben wel een bepaalde smaak in voetbal. Niet zo flamboyant als Cristiano Ronaldo of swingend als de Brazilianen onlangs op de Confederations Cup. Nee, wij houden van echt voetbal. En laat de FA (de Britse voetbalbond) daar nou net een viral voor hebben gelanceerd. En ja, hij doet je inderdaad denken aan de succesvolle campagne van Nike, vorig jaar zomer.

28-07-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse

What would one trillion dollars look like?

Nu de schulden van de VS boven de 200 miljard uit zijn gestegen, vroeg een financiele instelling in de VS zich af:

Hoe zou 1 biljoen dollar eruit zien? Nou, zo:

28-07-09 Gepost door: Dimitri Hubregtse Categorie: design