Paradigm shift: van Graceful Degradation naar Progressive Enhancement

De wetenschapper Thomas Kuhn gebruikte een Eend-Konijn illusie om aan te tonen dat een paradigm shift de oorzaak kan zijn dat iemand op een andere manier naar informatie gaat kijkenSinds een jaar of twee is Graceful Degradation uit de gratie als buzzword. Een website die moest voldoen aan accessibility guidelines voorzag in Graceful Degradation als elementen zonder problemen weg konden vallen.
Nu wordt steeds vaker gesproken over Progressive Enhancement.
In het artikel Oneindig scrollen via progressive enhancement schreven we vorige maand al over over deze twee technieken.

Omdat dit een actueel en belangrijk thema in ons vakgebied is, zal ik daarom in dit artikel verder ingaan op het verschil, hoe het komt dat deze verschuiving plaatsvindt, en waarom het boeiend is om te weten dat er sprake is van een paradigm shift.

02-03-11 Gepost door: Gerard van Helden Comments (4) Categorie: technologie

Designs WieWasWie opgeleverd

Nadat Zicht in 2010 de pitch won voor het interactie ontwerp en de vormgeving van het genealogisch platform WieWasWie.nl, zijn de definitieve functionaliteiten en designs in februari 2011 opgeleverd. Deze werden door een enthousiaste opdrachtgever STAP ontvangen. Het grootste platform met historische persoonsinformatie van Nederland heeft eindelijk een gezicht gekregen. Een gezicht waar beleving en gebruiksvriendelijkheid voorop staan.

Design WieWasWie

Hieraan vooraf gingen intensieve scopesessies in samenwerking met de technische partij, waarin de functionele eisen en wensen werden bepaald. Een complex maar doordacht interactie ontwerp is hieruit ontstaan, met het oog op een voor de bezoeker gebruiksvriendelijk platform. Een andere uitdaging in deze fase was het toepassen van de webrichtlijnen in het design en HTML-templates. Op het platform kan men straks zoeken naar familie, een stamboomstructuur bouwen en informatie delen. Het is echt een project waar we heel trots op zijn en kijken dan ook uit naar de officiŽle lancering!

01-03-11 Gepost door: Kitty Lommers Comment (1)

Zicht partner van Versmarketeer

Met trots kunnen we melden dat Zicht partner is geworden van Versmarketeer 2011. Dit jaarlijks terugkerende event staat geheel in het teken van nieuwe versconcepten, met als hoogtepunt de uitreiking van de 'Versmarketeer van het jaar' award.

Wat is vers?
Versmarketeer inspireert en draagt bij aan kennisuitwisseling binnen de verssector. Tijdens het VersEvent komen alle vernieuwende cases en initiatieven aan bod. De felbegeerde award wordt tijdens het VersEvent toegekend aan de marketeer die het afgelopen jaar een voortrekkersrol heeft heeft vervuld met zijn of haar marketingactiviteiten. In een paar jaar tijd heeft de prijs al veel aanzien gekregen in 'Vers' Nederland.

18-02-11 Gepost door: Claudia Pieper Comments (3)

IBM Watson vs. Zicht

De logo's van Watson en ZichtVoor de liefhebbers van historie, zie hier naast het IBM Watson logo, het allereerste logo van Zicht.

Zoals je ziet waren we onze tijd toen al ver vooruit...

17-02-11 Gepost door: Maarten van Maarschalkerweerd Comments (2)

Online auditie voor Theatergroep MAX in Nacht

Theatergroep MAX laat jongeren tijdens de voorstelling Nacht een kijkje nemen achter de schermen van de theaterwereld. Het publiek wordt meegenomen in een wereld van werkelijkheid en fantasieŽn. Om deze voorstelling onder de aandacht te brengen, is een interactieve campagne gestart waarin Rotterdamse jongeren de hoofdrol spelen. Tevens maakt men kans op kortingskaarten voor de voorstelling.

Zicht ontwikkelde een viral waarin jongeren worden aangespoord online auditie te doen voor een nieuwe productie van Theatergroep MAX. Via mail of de website wordt men uitgenodigd om eerst de video van de auditie van een vriend te bekijken. De auditie heeft een verrassend eind en vervolgens wordt je uitgenodigd om ook zelf auditie te doen. Uit nieuwsgierigheid doe jij mee!

16-02-11 Gepost door: Kitty Lommers Comments (7) Categorie: campagnes

Oneindig scrollen via progressive enhancement

Wie regelmatig websites oplevert die moeten voldoen aan de overheidsrichtlijnen voor websites (de webrichtlijnen), zal weten dat het voldoen aan die richtlijnen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is als sommige mensen willen doen geloven. Een van de meest gehoorde fabels in deze context is "Die mooie feature gebruiken kan niet, want het gebruik van Javascript* is tegen de webrichtlijnen.". Waarbij je Javascript kunt vervangen kan worden door een hoop andere technieken (Flash, Silverlight, etc).

In principe mag er gebruik gemaakt worden van alle mogelijke technieken, zolang er maar alternatieven zijn voor gebruikers die niet over de gebruikte techniek kunnen (of willen) beschikken. Dit wordt in de webrichtlijnen gelaagd bouwen genoemd. Tot een aantal jaren geleden was graceful degradation de meest gebruikte manier om die gelaagdheid op te bouwen: je bouwt een site met alle toeters en bellen, en zorgt voor een bruikbaar alternatief voor als gebruikers de site niet kunnen zien zoals deze bedoeld is.

09-02-11 Gepost door: Jelle-Jan van Veelen Comments (3) Categorie: technologie

Als een kroket uit de muur!

De Bikespenser in het friets.... Zicht ontwikkelt momenteel de nieuwe website voor Springtime, de geestelijk vader van de Bikedispenser.

08-02-11 Gepost door: Maarten van Maarschalkerweerd Comments (0)

De Geluidstuin genomineerd voor Gouden Apenstaart

Zicht en de Nationale Hoorstichting hebben met de Geluidstuin een nominatie voor de Gouden Apenstaart in de wacht gesleept. De prestigieuze award wordt elk jaar uitgereikt aan de makers van de beste kindersite van Nederland. Ook is er een prijs voor de beste website gemaakt door kinderen.

Gouden Apenstaart nominatie voor De Geluidstuin

De nominaties
Uit vele honderden inschrijvingen is de Geluidstuin samen met vier andere websites genomineerd in de categorie 'beste website voor kinderen, gemaakt door volwassenen'. De genomineerden blinken uit in gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en presentatie. Tot de concurrentie behoren o.a. Het Klokhuis en OLA IJstijd.

Stem op Zicht!
Om die Gouden Apenstaart ook daadwerkelijk te winnen, hebben we zoveel mogelijk stemmen nodig. Vanaf vandaag t/m 1 februari 2011 kan er gestemd worden. Help jij Zicht die award te veroveren? Meedoen kost je slechts een halve minuut en je hoeft je niet te registreren. Op 8 februari worden de gelukkige winnaars bekend gemaakt.

Breng nu je stem uit!

Meer weten over de Geluidstuin? Bekijk onze casevideo

17-01-11 Gepost door: Claudia Pieper Comments (0) Categorie: bureau

Where the hell is Matt

Fancy kende ik natuurlijk wel. Maar van Matt had ik nog niet gehoord. Moet me geloof ik een beetje schamen want Matt heeft 1 van de beste Virals ever op zijn naam staan. Pakte simpelweg zijn koffer en is de wereld ingetrokken om zich op tal van plekken al dansend te filmen. Zou het nep zijn? Een ordinaire HOAX? Of speelt 'ie juist dat spel van HOAX mee? Zijn laatste FAQ geeft wellicht een hint. In iedergeval gaf Matt me enorme smile op mijn gezicht. Kijk simpelweg maar naar zijn dansje en smile mee.

Met dank aan Skahmann.

17-01-11 Gepost door: Maarten van Maarschalkerweerd Comments (3) Categorie: campagnes

Video in HTML5: Google Chrome zegt H.264 vaarwel. Zegen of vloek?

Video via internet is in de afgelopen jaren gigantisch groot geworden. Sterker nog, in 2009 werd 32% van al het dataverkeer wereldwijd veroorzaakt door het bekijken van video's, en de voorspelling is dat dat in 2013 al 60% zal zijn (bron). Het moge duidelijk zijn dat er een hoop te winnen (en te verliezen) valt als het gaat om ontwikkelingen op dit gebied. Voordat ik wat dieper in ga op Google Chrome, eerst even een korte introductie.

Codecs
Er zijn twee grote problemen met (online) video (en in mindere mate audio). In de eerste plaats dat er ontzettend veel verschillende manieren zijn om video op te slaan, en in de tweede plaats dat je een goede balans moet zien te vinden tussen hoe goed de kwaliteit van de film is, hoeveel ruimte de film inneemt en hoeveel rekenkracht je nodig hebt om de film af te kunnen spelen.

Beide problemen hangen samen met de codec waarin een film is opgeslagen. Een codec is eigenlijk een slim algoritme dat een video bestand omrekent naar iets dat bijvoorbeeld een veel kleiner bestandsformaat heeft, maar als gevolg daarvan ook een (acceptabel) kwaliteitsverlies. Om zo'n film af te kunnen spelen, moet het afspeelapparaat dan ook over die codec beschikken om het af te kunnen spelen. Je kunt je voorstellen dat naarmate er meer video wordt gedistribueerd, en naarmate de techniek verder vordert, er meer (en betere) codecs komen.

MPEG structuurBekende codecs zijn MPEG-2 (hiermee zijn bijvoorbeeld DVD's geŽncodeerd), MP3 (dat dť revolutie betekende voor het breed beschikbaar maken van downloadbare muziek), MPEG-4 (de doorontwikkeling van MPEG-2, en in gebruik op bijv. Blu-ray disks) en codecs die sterk lijken op MPEG-4, zoals DivX en Xvid.

Wie vroeger wel eens een film heeft gedownload, kent vast wel de frustratie dat de film -na 3 dagen achterelkaar continue je telefoonlijn platgelegd te hebben- in een codec was verspreid die je zelf niet op je eigen PC had. Daar was je dan mooi klaar mee, want zie dan die codec maar eens te vinden...

Maar ik dwaal af; waar het nu even om draait is dat de meest gebruikte codec voor video op internet momenteel H.264 is. Deze standaard lijkt ook sterk op MPEG-4 en is ontwikkeld door een aantal consortia, zoals de Moving Pictures Experts Group (MPEG) en de Video Coding Experts Group (VCEG). Onder andere Apple en Microsoft maken deel uit van deze groups.

12-01-11 Gepost door: Jelle-Jan van Veelen Comments (3) Categorie: internet