Gaat RockMelt het gat tussen browser en app dichten?

RockMelt logoDe afgelopen jaren was het Firefox die aan een gestage opmars bezig was, ten koste van Internet Explorer. Met de HTML5-hype die al bijna twee jaar duurt, werd de strijd tussen de verschillende browsermakers verder aangewoekerd. Naast Internet Explorer en Firefox verschenen ook Google Chrome en Safari op het toneel, en beide browsers hebben in vrij korte tijd een aanzienlijk marktaandeel veroverd (zie wereldwijde statistieken van afgelopen jaar).

Het lijkt daarom een onbegonnen zaak om in deze tijd een nieuwe browser op de markt te brengen, en daarmee een stevige plek te veroveren tussen deze big four. RockMelt denkt dat echter toch kunnen. Niet omdat ze prat gaan op het zo goed mogelijk ondersteunen van webstandaarden, maar omdat ze een verregaande integratie met sociale netwerken hebben ingebouwd. En eerlijk is eerlijk: de gemiddelde internetter geeft niks om webstandaarden. Een browser moet gewoon goed werken, en als het kan veelvoorkomende taken zo eenvoudig mogelijk maken.

Het feit dat Twitter in de afgelopen jaren zo groot is geworden, wordt voor een aanzienlijk deel toegeschreven aan de opkomst van de smartphone (iPhone, Android) en de daarop draaiende social media apps. Deze kleine programma's vereenvoudigen het gebruik van een website (zoals bijvoorbeeld Twitter of Facebook), en beperken zich tot de essentie ervan. En dat werkt bijzonder prettig.

RockMelt heeft dit goed begrepen, en brengt browser en apps samen in één product. Het communiceren met je Facebook en Twitter contacten wordt je een stuk makkelijker gemaakt, en ook het delen van content van een willekeurige website is een fluitje van een cent. RockMelt heeft nog meer features die het leven van de gebruiker een stuk makkelijker zouden moeten maken: een vernieuwende zoekfunctie, integratie met GMail, statusupdates van je favoriete websites, etc.

Of RockMelt het gaat halen om een groot marktaandeel te veroveren weet ik niet. Wel denk ik dat het dit soort initiatieven een verschuiving teweeg kunnen gaan brengen in hoe browsers er in de toekomst uit zullen gaan zien. Social media worden steeds belangrijker, en het is niet meer dan logisch dat daar op ingespeeld wordt.

Overigens zit het qua ondersteuning van standaarden wel goed met RockMelt: het is gebaseerd op Chromium, het open source initiatief waar ook Google Chrome zijn oorsprong in vindt.

Meer achtergrondinformatie vind je op TechCrunch en Mashable.

09-11-10 Gepost door: Jelle-Jan van Veelen Comments (2) Categorie: internet

Information becomes an experience that you can watch!

Oftewel... Data beleven!

Qwiki is een veelbelovende startup die recentelijk veel investeerders achter zich heeft weten te scharen. Het interessante aan het concept is dat alle data die je zoekt over een onderwerp (bijvoorbeeld Andy Warhol of London) niet middels aparte kanalen (Youtube, Google Maps, Wikipedia,etc) wordt getoond, maar als een uitgebreide interface die zichzelf toelicht met een vriendelijke voice over. 

05-11-10 Gepost door: Simone Keijzer Comments (0)

Zicht zoekt nieuwe stagiairs en afstudeerders

En wel op een passende wijze, namelijk online! Zicht ontwikkelde hiervoor een sollicitatie-tool. Studenten met een online ambitie op het gebied van strategie, design of techniek worden tijdens de 1-minute-pitch uitgedaagd om op creatieve wijze te laten zien waarom zij de nieuwe Zicht-stagiair willen worden. Daarnaast biedt de tool de mogelijkheid om gegevens achter te laten, je portfolio-link toe te voegen en je CV te uploaden. Solliciteren via de 1-minute-pitch vraagt om lef en enthousiasme. Via de webcam en microfoon vertel je in één minuut wie je bent, waarom je stage wilt lopen bij Zicht en in welke richting. Een combinatie is ook mogelijk. Wij wensen de sollicitanten alvast veel succes!

Zicht vindt het ook belangrijk om persoonlijk in contact te komen met potentieel talent. Eerder bezocht Zicht daarom de stagemarkt op de Avans Hogeschool en ging daar in gesprek met verschillende studenten. De eerste sollicitaties via de 1-minute-pitch zijn zelfs al binnen!

Op 11 november bezoekt Zicht de Afstudeermarkt CMI 2010 op de Hogeschool Rotterdam. Daar gaan we in gesprek met afstudeerders die een studie volgen in de richting van o.a. Mediatechnologie, Communicatie Multimedia Design, Informatica of Technische Informatica. Hier hopen we talentvolle studenten te ontmoeten en dagen we ze uit voor de 1-minute-pitch!

04-11-10 Gepost door: Kitty Lommers Comments (0) Categorie: tools

Afvallen zwaar? Helemaal niet!

Eerder dit jaar lanceerde Zicht een intranettool voor het Erasmus MC. Deze tool werd ingezet werd tijdens het 5 maanden durend cursusprogramma Op weg naar balans in voeding en beweging. Het doel voor de deelnemers was afvallen, meer bewegen en gezonder eten. Door per persoon punten te scoren en deze online bij te houden werd door twee teams virtueel gestreden om de sportieve eer. De wekelijks gevisualiseerde team- en persoonlijke scores waren een grote motivatie voor de cursusdeelnemers. Daarnaast bood de tool de mogelijkheid elkaar te stimuleren en aan te moedigen via de shoutbox.

Het enthousiasme van beide teams was zo groot dat het letterlijk een nek aan nek race werd. Inmiddels is het cursusprogramma met succes afgerond. Het team met de meest behaalde punten is als winnaar bekroond, maar belangrijker: een groot deel van de deelnemers beweegt meer en eet gezonder.

Zicht heeft met de ontwikkelde tool een relevante bijdrage kunnen leveren aan de trainingsresultaten van de cursisten. Zij kijken dan ook uit naar een vervolg.

Afvallen zwaar? Helemaal niet!

Intranettool Erasmus MC

28-10-10 Gepost door: Kitty Lommers Comments (2) Categorie: tools

Inspirerende presentaties over experience design, webdesign & information architecture

Iedere website is anders en behoeft dan ook een andere aanpak. Deze drie presentaties geven ieder hun kijk op het creëren van een gebruiksvriendelijke online beleving.

28-10-10 Gepost door: Simone Keijzer Comments (0)

De Lorizzle saga continues!

Vorige week vertelden we je over het -toen nog- bescheiden Twitterhitje van Zichters Gerard & Jeroen. Op dat moment konden we nog niet vermoeden dat het échte succes er nog aan zat te komen. De afgelopen dagen kenmerkten zich door een stortvloed aan #lorizzle tweets en een ongekende piek in de bezoekersaantallen.

Meer dan 100.000 hits
De cijfers zijn ongekend. In nog geen week tijd zijn we de 100.000 hits ruim gepasseerd en telde de Facebook teller meer dan 5000 'likes'. Afgelopen vrijdag beleefde Lorizzle, z'n absolute Twitter hoogtepunt met een retweetfrequentie (mooie term trouwens) van maar liefst 4X per minuut. Bezoekers verblijven gemiddeld een dikke minuut op de site en keren zelfs regelmatig terug. Je zou denken dat de tool inmiddels wel bekend moet zijn bij alle designers en developers op deze wereld... Of toch niet?

Pieken met Mashable
Gistermiddag dachten we met 'slechts' 4000 bezoekers per dag, het eind van de hype te kunnen signaleren. Vanochtend werden we echter verrast door een nieuwe piek. De bron? Een artikel over 'Snoop Dogg approved' dummy text op de drukbezochtesite Mashable. De post leverde ons binnen een paar uur maar liefst 1500 tweets en 810 Facebook shares op.

Nieuw jasje
Het succes van Lorizzle is ook de makers van de grootste, officiële Lorem Ipsum website Lipsum.com, niet ontgaan. Via Twitter lieten ze ons  weten de  remake wel te kunnen waarderen, maar verzochten ons vriendelijk de subtiele 'gelijkenissen' in het design aan te passen. Inmiddels is Lorizzle dan ook voorzien van een nieuw jasje en logo.

Lorizzle imperium
Dat Lorizzle ook daadwerkelijk in een designbehoefte voorziet, bewijzen de opgedoken voorbeelden waarin de Gangsta Lorem Ipsum ook daadwerkelijk is gebruikt. Developer Colin Loretz heeft zelfs een Lorizzle WordPress plugin geschreven en een designbureau uit Minneapolis volgde met de Lorizzle Text Mate Bundle. Onze designer Jeroen kan zijn geluk niet op en heeft zelfs plannen voor een complete merchandise lijn

PS: @snoopdogg himself heeft nog niet op de kwestie gereageerd.

27-10-10 Gepost door: Claudia Pieper Comments (0) Categorie: bureau

Zicht wint pitch Groninger Museum

Na een uitgebreide bureauselectie heeft het Groninger Museum gekozen om haar nieuwe website door Zicht Online te laten ontwikkelen. 

Het Groninger Museum trekt gemiddeld 250.000 bezoeken per jaar en behoort daarmee tot één van de belangrijkste musea van ons land.
Momenteel ondergaat het museum dat bekend staat als landmark, een grondige revitalisering. Er wordt dus niet alleen in Groningen verbouwd, in Rotterdam zorgen we ervoor dat er ook online vernieuwing plaats vindt.

Kleurrijk en extrovert
Het nieuwe platform sluit aan bij de ambitie van het Groninger Museum om het publiek te blijven verwonderen. Dat  zien we straks terug in een extroverte en kleurrijke vormgeving. Op diverse creatieve manieren wordt museumbezoek gestimuleerd. De site zal optimaal toegankelijk zijn voor mobiel en iPad.

Zicht is verantwoordelijk voor strategie, doorvertaling van design, front-end en back-end.
Verwachte lancering: 18 december

27-10-10 Gepost door: Claudia Pieper Comments (7) Categorie: bureau

100.000ste bezoeker Wegwijzer Archieven WO2

Zicht mag het NIOD en Nationaal Archief feliciteren met de 100.000ste bezoeker van het platform Wegwijzer Archieven WO2! In december 2009 werd het platform gelanceerd en tot op heden wordt het platform dagelijks nog tussen de 250 en 400 keer bezocht. De bezoekers vinden het platform o.a. via zoektermen in Google, websites van het Nationaal Archief, NIOD en het Archiefforum. Eén op de acht bezoekers komt direct op de website terecht. Op deze resultaten zijn het NIOD en Nationaal Archief, maar ook Zicht, enorm trots.

26-10-10 Gepost door: Kitty Lommers Comments (0) Categorie: internet

Zichters scoren Twitterhit met Gangsta Lorem Ipsum

Eind 2007 bouwden Jeroen en Gerard een nieuwe online tool om dummy teksten te pimpen. De site ontstond als grap omdat ontwerpen met het eeuwenoude 'Lorem Ipsum' volgens de Zichters een stuk spannender moest kunnen. Diezelfde middag nog was Lorizzle: Gangsta Lorem Ipsum geboren.

Lorizzle: Gangsta Lorem Ipsum

Explosieve bezoekersaantallen

Na wat interne lol en vermelding op enkele blogs, kreeg de site in de afgelopen jaren nog slechts een handjevol bezoekers per dag. Tot een paar dagen geleden. Een voor ons volstrekt onbekende twitteraar pikte Lorizzle op en wijdde er een tweet aan. Met een kettingreactie tot gevolg.
Binnen no-time vlogen de retweets ons om de oren en was een ware twitterhype geboren. Gisteren gebruikten meer dan 20.000 bezoekers de tool en vandaag is de teller de 7.000 al gepasseerd.

Alle reacties zijn ontzettend positief en afkomstig van twitteraars over de hele wereld. En het is natuurlijk extra leuk als je ziet dat daar ook tweets van je eigen designhelden tussen zitten.

De grote vraag is natuurlijk: Gaat het ons lukken om van #lorizzle een trending topic te maken? We houden je op de hoogte!

20-10-10 Gepost door: Claudia Pieper Comments (2) Categorie: bureau

Zicht lanceert Concertgebouw.nl

Vandaag lanceerden we samen met een zeer tevreden opdrachtgever de nieuwe website van Het Concertgebouw!

Zicht vertaalde de nieuwe identiteit en online ambities van het Concertgebouw, naar een verleidelijk en inspirerend platform. Op concertgebouw.nl vindt de bezoeker alle informatie over  toekomstige concerten, educatieve evenementen en speciale programma's.

Zo is er voor ieder concert een eigen concertpagina met uitgebreide informatie over het programma, de musici, maar ook video's en uiteraard online bestelmogelijkheid. Daarnaast is het mogelijk om een 'randprogramma' samen te stellen met bijvoorbeeld een inleiding of brunch.

Screenshot concertgebouw.nl

Concertkompas & Wensenlijstje
De nieuwe tool Concertkompas helpt bezoekers om een keuze in het ruime aanbod te maken. Door drie korte vragen te beantwoorden, krijg je een persoonlijke selectie van concerten gepresenteerd. Vervolgens kunnen bezoekers direct kaarten bestellen of interessante concerten op hun wensenlijstje bewaren.

Mijn account
De nieuwe website maakt het nog eenvoudiger om online kaarten te bestellen. Via 'mijn account' blijven persoonlijke gegevens bewaard en kunnen klanten op elk gewenst moment hun bestelde concerten inzien.

Volwaardig platform voor klassieke muziek
Zicht is verantwoordelijk voor strategie, concept, interactie ontwerp, design en front end. De back-end en het bestelsysteem voor de online verkoop zijn door Basic Orange gerealiseerd. De komende jaren bouwt Zicht het Concertgebouw.nl verder uit tot een volwaardig platform voor de liefhebber van klassieke muziek. 

18-10-10 Gepost door: Claudia Pieper Comments (0) Categorie: bureau