Mobiele applicaties met Flash

Op 12 april lanceert Adobe de nieuwe versie van Flash, CS5. Een van de meest opmerkelijke features is de iPhone Packager. Hiermee wordt de deur geopend voor flashontwikkelaars om applicaties te maken voor onder andere de iPhone. Dat is bijzonder, want Apple heeft tot nu toe geen mogelijkheid geboden om Flash applicaties af te spelen op de iPhone en de iPad, zelfs niet op webpagina's.

De volgende grote mijlpaal voor Flash op mobiele telefoons wordt de lancering van Flash player 10.1 voor mobiele telefoons. Daarmee kan Flash worden gebruikt voor het grootste deel van de mobiele telefoons. Wanneer we deze player kunnen verwachten is nog onbekend, maar de mogelijkheden zijn veelbelovend: ondersteuning voor multi-touch schermen, bewegingssensoren, vloeiend afspelen van video op mobiele telefoons, content bescherming en nog veel meer.

Kortom, de mogelijkheden voor het maken van aantrekkelijke mobiele applicaties worden groter en groter.

Update:
Helaas zijn Adobe en Apple toch niet zulke goede vriendjes gebleken en heeft Apple de mogelijkheid om Flash op de iPhone te draaien via Adobe's iPhone packager geblokkeerd.

31-03-10 Gepost door: Jeroen Tijsterman Comments (2) Categorie: technologie

Driven by distraction

In de Wired van afgelopen maand, stond een artikel over afleiding. De schrijver (Brandon Koerner) schreef een artikel over hoe Facebook en Twitter ons afleiden in ons dagelijks werk. Bij 99% van alle organisaties wordt hier keihard tegen opgetreden. MSN is een afleidend medium, Twitteren is afleiding en volgens een hoop werkgevers onzin en Facebook en Hyves brengt het persoonlijk leven op de werkvloer. Iets waar geen plek voor is in een hardwerkende organisatie.

Maar uit onderzoek blijkt juist het tegenovergestelde voor creatieve beroepen. Schrijvers van het onderzoek Creativity and the mind zijn tot de ontdekking gekomen dat, wanneer men binnen creatieve processen vastloopt, het gebruik van social media juist een positief effect kan hebben op de productiviteit en oplossingen van de mensen. Door op Twitter het laatste nieuws over Lady Gaga te lezen of de huisdieren van je nichtje rond te zien keuvelen op Hyves, krijgen je hersenen rust en ga je onbewust verder met het zoeken naar oplossingen. Voorheen mochten personeelsleden wel mijnenveger of patience spelen ten behoeve van oplossingen, maar hierbij is het middel zelf al enorm oplossingsgericht. Dit werkt dus niet.

Dus wanneer je even op een dood spoor zit? Ga even twitteren, kijk wat video's op YouTube of werk je WieWatWaar op Hyves bij. Wellicht vind je dan de oplossing! Lees het hele artikel (als pdf) hier.

30-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: algemeen

Top 10 worst practices van Social Media

Chris Wallace van het Amerikaanse Supergroup zet in een presentatie de 10 'worst practices' van social media uiteen. De belangrijkste lessen die er te leren zijn, zijn het onderschatten van user generated content, het niet aangaan van dialogen, maar juist zelf blijven zenden. De belangrijkste les is: Niets te vertellen hebben. Wanneer social media ingezet wordt, is deze presentatie een mooie checklist of de social media strategie daadwerkelijk waterdicht is.

30-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: brands

Vereeuwig jezelf op Google Maps!

Heel de wereld gebruikt Google Maps om naar heel de wereld te kijken. Dagelijks worden werelddelen, landen, provincies, steden, straten en huizen bekeken vanachter elk scherm. Maar heel binnenkort, kan heel de wereld ook jou zien! Zicht online experimenteert al een paar jaar met Google Maps. Via een het bedrijf dat de luchtfoto's voor Google verzorgt, heeft Marco (die bezig is met een onderzoek naar de mogelijkheden van Google Maps) te horen gekregen dat Google eind deze maand Nederland opnieuw op de gevoelige plaat vastlegt. Maar hoe leuk zou het zijn om dan jezelf terug te zien op die foto's? Bedenk eens wat dit voor mogelijkheden biedt!

De exacte datum is nog onbekend, aangezien dit enkele dagen voor aanvang pas nauwkeurig berekend kan worden. Omdat Zicht online graag nieuwe ontwikkelingen benut, hebben wij een platform opgestart, waarmee we jou op de hoogte kunnen houden. Meld je dus snel aan, laat je inspireren en tref je voorbereidingen. Vereeuwig jezelf op Google maps!

25-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (2) Categorie: campagnes

USS Enterprise

Als reÔncarnatie bestaat is hier iemand heel stout geweest in z'n vorige leven ..

23-03-10 Gepost door: Paul Traas Comments (0) Categorie: entertainment

Heineken internal table football competition

Ter promotie van het jaarlijkse interne tafelvoetbaltoernooi, heeft Heineken video's online gezet om de spelers enthousiast te maken. In deze video laat wereldkampioen Rob Atha de basistrucs zien voor een tafelvoetbalspeler. Als ware tafelvoetbalspelers inspireert dit ons natuurlijk en dat willen wij niet verborgen houden.

23-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: sport

Onderzoek naar Google's locatiemogelijkheden

Mijn uitgangspunt voor het onderzoek is om te kijken wat de mogelijkheden zijn van Google Maps en Google Earth. De eerste resultaten deel ik graag op dit blog.

Ontstaan van Google Maps

Het is de zomer van 2005, Google lanceert Google Earth. Een revolutionaire manier om locaties te bekijken en een technologie dat ervoor zorgt dat Google hier meer† producten en diensten over uitrolt. Voor particulieren is Google Earth gratis te downloaden, commerciele partijen betalen van $40,- tot aan $400,- per jaar. Zij krijgen dan wel de beschikking over commerciele mogelijkheden en hoge resolutie beelden.

Sindsdien is Google Earth als product steeds meer naar de achtergrond verdwenen is Google Maps (mobiel en online) meer de standaard. Zeker ook voor location-based services en concepten is Google maps een uitgangspunt voor creatieve ideeen.

Opkomst van Google Streetview

Google heeft het locatiedomein nog veel verder toegeeigend met de lancering van Google Streetview in mei 2007. Vanuit de locaties in Google Earth en Google Maps kun je panoramabeelden van de straten zien. Hierdoor kun je vanuit de ruimte daadwerkelijk op de gekozen straten kijken. Dit helpt bijvoorbeeld als herkenningspunt wanneer je naar een (tot dusver) onbekende locatie gaat. Google stuurt hiervoor speciale auto's de straat op om deze foto's te maken. Dit heeft al tot hilarische taferelen geleid.

23-03-10 Gepost door: Marco Schaap Comments (0) Categorie: technologie

Zicht doet inspiratie op bij de Spinawards

Ondanks dat we zelf niet genomineerd waren voor een Spinaward, waren we op 22 maart wel aanwezig tijdens de Inspiration Days in Amsterdam. Tijdens deze dagen presenteren de genomineerden hun case en worden zij hierna onder vuur genomen door de jury en het publiek. Opvallend was dat hierbij de grote favorieten niet uit de verf kwamen en de kleinere partijen verrassend waren. Hieronder onze kanshebbers voor dit jaar in de categorieën Online campagne en Crossmedia campagne. Wil je zelf een mening vormen? Bekijk dan alle video's van de dagen op het Zie-kanaal van Sanoma Digital.

BESTE ONLINE CAMPAGNE

Pak de polo - Achtung!
ACHTUNG! mocht de aftrap geven met twee cases: Pak de Polo en Chocomel Sneeuwballengevecht. Een frisse presentatie van Pak de Polo door Dick Buschman toont het succes van de campagne. Doel van de campagne was het introduceren van de nieuwe Volkswagen Polo onder een jonge(re) doelgroep. Om de auto aantrekkelijk te maken voor de doelgroep, hebben zij de macht over het stuur aan de doelgroep gegeven. Het resultaat was een avontuur dat negen dagen duurde.

Resultaten
240.000 bezoekers
Postcodes verzamelt uit alle Nederlandse gemeenten

Baby Olifant - Boondoggle
Het Belgische bureau Boondoggle was de volgende. Zij presenteren en inspireren met de BabyOlifant case in opdracht van de Zoo van Antwerpen. Een campagne rondom de geboorte van een baby olifant met als doel om meer bezoekers naar de Antwerpse zoo te krijgen. Hiervoor was het uitgangspunt om online live de geboorte van Kai Mook mee te maken. De strategie was om te focussen op de content en niet op paid media. Centraal stond hierin de website, waarbij bezoekers zelf bijvoorbeeld de naam van de baby olifant konden verzinnen en betrokken werden in het geheel.

Resultaten
600.000 kijkers op de livestream tijdens de geboorte
165.000 op 'kraambezoek'

Stanislav - Kong
De gedoodverfde favoriet Kong presenteerde de Stanislav campagne op een inspiratieloze en tegelijkertijd ongeinspireerde manier. Een campagne met zulke goede conversiecijfers, met een hoogstaande kwaliteit, kwam niet goed voor de dag. De nadruk werd op de 'thematiek van de jongeren' en de doelstelling van de klant, in plaats van de behaalde resultaten. Hebben zij hiermee hun goud op het spel gezet?

Resultaten
5.000.000 op Hyves bekeken
7.000.000 op Hyves doorgestuurd

23-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Categorie: campagnes

Voorspel bezoekersgedrag met attention heatmaps

Idealiter zou je elke website die ontwikkeld wordt aan de hand van usabilitytests optimaliseren op gebied van functionaliteit, design en conversie. De realiteit is echter dat voor maar weinig projecten de tijd en het budget beschikbaar is om dit ook daadwerkelijk te realiseren. Attention heatmaps kunnen in dit geval uitkomst bieden, door op basis van wiskundige berekeningen het bezoekersgedrag van de site te voorspellen.

19-03-10 Gepost door: Simone Keijzer Comments (0) Categorie: technologie

Googlemaps car chase

Googlemaps is vaak een bron van inspiratie. Dit is een hele leuke animatie die is gemaakt met het beeldmateriaal van Google maps.
Een ouderwetse car chase!

19-03-10 Gepost door: Dennis Duinker Comments (0)