Interactiviteit en multitouch als muziekinstrument

Interactiviteit krijgt een heel andere dimensie op het moment dat je er op een nieuwe manier muziek mee kunt maken. Dus niet een piano, drumstel of gitaar kopiren naar een multitouch device, maar het benutten van de nieuwe mogelijkheden van multitouch om een nieuwe manier van muziek maken te realiseren.

18-03-10 Gepost door: Simone Keijzer Comments (0)

Mash-up (oops...Shred)

De vorm kende ik nog niet. Moest er heel erg om lachen. Leuk in zijn eenvoud. Smaken verschillen en ben wel heel benieuwd wat jullie er van vinden.

18-03-10 Gepost door: Maarten van Maarschalkerweerd Comments (2)

How the internet changed advertising

Het internet verandert onze manier van communiceren en benvloedt daarmee de manier van adverteren en hoe de marketing wordt bedreven. Hierboven een mooi filmpje van het veranderende landschap en een mooie tip hoe je het aan zou moeten pakken. (via)

18-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Categorie: campagnes

Privacy: browser history (gedeeltelijk) te achterhalen

En van de handige dingen van een webbrowser (zoals Internet Explorer of Firefox), is dat hij bijhoudt welke sites je allemaal bezocht hebt. Op die manier kun je met bijvoorbeeld de back-knop terug naar voorgaande websites, of vult de adresbalk automatisch een domeinnaam van een recent bezochte site aan, als je die intikt in de adresbalk.

Een andere feature van je browser is dat links die je bezocht hebt een ander kleurtje (kunnen) krijgen. Als een website geen instructies geeft over de linkkleur (doormiddel van CSS), dan wordt een link normaal gesproken blauw, en als je hem bezocht hebt paars. Als webdeveloper heb je invloed op die kleuren; op dit weblog zijn de tekstlinkjes (z)(l)icht blauw, en ook als je ze al wel bezocht hebt. Ga je er met de muis overheen, dan worden de linkjes roze, enz.

Als je die twee features van een browser aan elkaar knoopt (dus het feit dat je bezochte sites onthouden worden, en het feit dat linkjes naar bezochte sites een andere kleur of ander lettertype zouden kunnen krijgen), dan kun je op die manier dus gaan checken of een bezoeker van je site ooit al eens een bepaalde andere site heeft bezocht.

Dit fenomeen werd al in 2006 ontdekt en openbaar gemaakt, maar vandaag kwam ik via Andre Scholten's blog een nog subtielere methode tegen. De originele 'hack' maakte gebruik van Javascript (wat je in principe uit kunt zetten in je browser), maar die andere methode gebruikt CSS, en er zijn niet veel browsers die standaard de mogelijkheid hebben om CSS uit te zetten (nog afgezien van de vraag of je dat wel zou willen, maar dat is een andere discussie).

Al met al is er helaas niet heel veel aan te doen. De enige oplossing lijkt te zijn dat browsers de a:visited functie gaan uitschakelen of beperken, maar die kans acht ik ook niet heel groot aangezien dit een feature is die al door de allereerste moderne webbrowsers werden gebruikt.

Er is echter ook een (klein) positief puntje: via deze methoden kunnen alleen sites worden gechecked die vooraf door de maker van de site in een lijst zijn gezet. En daarnaast moet de URL van die pagina dan ook exact overeenkomen met de URL in de lijst. Feitelijk is zoiets dan alleen bruikbaar wanneer je een hele grote lijst hebt, met meestal alleen homepages van bekende sites erop. Niemand zal er ooit achter komen welke Hyves profielen, obscure hobby sites of Marktplaats advertenties je hebt bekeken, tenzij ze ooit op die lijst gezet zijn. Gezien het feit dat internet bestaat uit miljarden verschillende pagina's met evenzovele unieke internetadressen, moet zo'n lijst zich beperken tot bijv. de 100 of 1000 meest bezochte websites.

De hamvraag is natuurlijk of dit mag. Ik vermoed van niet, maar voor zover ik weet is er nog nooit een rechter geweest die uitspraak heeft gedaan in een dergelijke zaak. De moraal van het verhaal is daarom vooral: wees je ervan bewust dat dit soort dingen mogelijk zijn. En zet bijvoorbeeld de 'private browsing' functie aan in je browser, als je erg op je privacy gesteld bent.

17-03-10 Gepost door: Jelle-Jan van Veelen Comments (0)

Zicht wint pitch voor WieWasWie-platform

Zicht online heeft de pitch gewonnen voor het (interaction) design en ontwikkeling van het WieWasWie platform. Meer dan 25 erfgoedinstellingen werken samen om een landelijke website te realiseren voor historisch onderzoek naar familie en personen.

In eerste instantie ontwikkelt Zicht online een functioneel ontwerp en interactie ontwerp om de informatie van alle erfgoedinstellingen te vertalen naar een plezierig geheel. Het WieWasWie platform moet ogen als een uitdagende omgeving met een 'fun'-factor erin. Na deze fase wordt het functionele en interactie ontwerp vertaalt naar een visueel ontwerp. Dit op basis van de huisstijl.

Eind 2010 wordt het platform gelanceerd en vervalt het WieWasWie-blog. Zicht online werkt tijdens het project samen met Thonik en projectbureau STAP.

16-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: campagnes

Zicht online duikt in Google Maps en Earth

Op dit moment vindt in Amerika het SXSW festival plaats. Vijf dagen lang geven de hedendaagse guru's uit het digitale en sociale media landschap hun visie en kijk op de huidige markt. Daarnaast is dit d plek om nieuwe trends te spotten. En een daarvan is Location Based Social Media. Denk hierbij aan mobiele applicaties die gekoppeld zijn aan online platforms. Deze zorgen ervoor dat je ten aller tijden met je netwerk in contact staat op basis van je locatie. Waar zijn je vrienden nu? Met welk product komen ze nu in aanraking? En ga zo maar verder.

Google Maps en Google Earth vormen vaak de basis voor deze ontwikkeling. Ook voor navigatiedoeleinden is Google steeds meer het gebruikte medium. Zicht online heeft al een aantal keer gebruik gemaakt van Google voor navigatie binnen concepten. Denk bijvoorbeeld aan de Brandgrens applicatie voor de Gemeente Rotterdam. Onze nieuwste aanwinst, Marco (stagiair van HKU) gaat een onderzoek doen naar de inzet, gebruik en relevantie van Google Maps en Google Earth. Hij duikt vooral in de materie hoe klanten en merken op een relevante manier gebruik kunnen maken van Google Maps en Google Earth.

Zicht online wil graag voor haar klanten relevante (mobiele) applicaties ontwikkelen (zogenaamde Brand Utilities) en online platforms. De uitkomsten van het onderzoek van Marco komen daarom goed van pas. Wil je hem helpen? Mail dan je tips door!

15-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Categorie: bureau

Trololololololo

Wellicht mis ik iets. Zou het te maken kunnen hebben met het gevoel dat we met z'n allen iets kunnen maken of kraken? Het idee dat je met een community macht hebt en iemand op een schild kunt tillen? (die beeldspraak van op een schild tillen is overigens heel actueel. Dit is DE (komende) hit van het moment. Geniet ervan =)

15-03-10 Gepost door: Maarten van Maarschalkerweerd Comment (1)

D'r uit met collega's? Organiseer het via Betrokken-bedrijfsuitje.nl

Zicht online heeft een speciaal betrokken project gerealiseerd voor Terre des Hommes: Betrokken bedrijfsuitje. Een platform dat het mogelijk maakt om bedrijfsuitjes te organiseren, waarbij een deel gedoneerd wordt naar de projecten van Terre des Hommes. Er zijn actieve, culinaire en educatieve uitjes, dus voor ieder (bedrijf) wat wils. Het idee komt voort uit de wens van bedrijven:

Uit de wens om bedrijven op laagdrempelige wijze te betrekken bij haar werk is het concept betrokken-bedrijfsuitje.nl ontstaan. Daarnaast blijft Terre des Hommes zich inspannen om meer initiatieven te ontwikkelen die bijdragen aan zowel het maatschappelijke belang, als aan het bedrijfsbelang van haar zakelijke partners.

Op elk uitje krijg je 10% 'donatiekorting'. Deze korting is niet zelf te besteden, maar wordt gedoneerd aan n van de projecten van Terre des Hommes. Terwijl je bezig bent met een kookworkshop, steun je direct kinderen in ontwikkelingslanden. Zoals Terre des Hommes zelf zegt: Zoveel mr dan alleen een leuke dag.. Organiseer dus snel een betrokken bedrijfsuitje!

Alle bedrijven die een uitje hebben georganiseerd via betrokken-bedrijfsuitje.nl kunnen de foto's van hun uitje gratis uploaden en bekijken op de site, en versturen via Greetz.

12-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Categorie: campagnes

Bloed Oranje

De olympische spelen zijn afgelopen en je voelt de aarde al beven. De telefoonmasten trillen. Je hartslag slaat een keer extra over. De oranjekoorts komt eraan! Aangezien wij voorspellen dat de gemiddelde Nederlander meer dan ooit overdonderd wordt door reclame over het WK voetbal in Zuid-Afrika, willen wij alleen het beste delen. En het beste is momenteel: Bloed Oranje. De video van Nike Football met de Nederlandse helden in de hoofdrol. Als je hier geen energie van krijgt?

04-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comments (0) Categorie: campagnes

Virgin America laat Flash vallen en gaat voor HTML5

Virgin America, de vliegtuigtak van gigant sir Richard Branson, heeft een duidelijke keuze gemaakt. Voor de ontwikkeling van de nieuwe website gebruiken zij geen Flash meer. Zij gaan volledig over op HTML5. Dat hebben zij zojuist bekend gemaakt.

De reden? Zij willen een enorme slag slaan op het gebied van mobiele boekingen. De iPhone (en in de nabije toekomst iPad) ondersteunt Flash niet. Dit heeft de keuze erg gemakkelijk gemaakt, aangezien Virgin het mobiele gemak wil uitbreiden in de loop van 2010. Zo wil het bedrijf mobiele check-ins gaan doorvoeren, waardoor je mobiel als boardingpass gaat gelden. Wanneer W3C alle standaarden heeft goedgekeurd voor HTML5, begint Virgin met de ontwikkeling van de nieuwe site.

Hoewel volgens Adobe er niet echt een stijd gaande is tussen HTML5 en Flash, merken de ontwikkelaars en trendwatchers een steeds groter rumoer rond de twee technieken. De vraag blijft leven, wordt het een stijd tussen de twee? Kunnen ze naast elkaar bestaan? En het meest belangrijke, welk merk, bedrijf of magnaat volgt in deze discussie?

03-03-10 Gepost door: Dimitri Hubregtse Comment (1) Categorie: technologie